Showing posts with label pengalaman. Show all posts
Showing posts with label pengalaman. Show all posts

Friday, May 15, 2015

Misi pencarian botol susu Salsabeela.

Assalamualaikum.

Just like my previous entry as I mentioned about usaha ibu selama seminggu nak membotol susukan anak aku dan akhirnya hantar ke rumah pengasuh. Aku takkan hantar ke rumah pengasuh selagi Salsabeela taknak nyusu guna botol. Well, here goes the story.

Day 1
Sumorang nervous and anxious dengan apa yang akan berlaku selama setengah hari sampai aku balik kerja. Sebelum aku pegi keje, aku nyusukan dulu siap-siap, bagi dia kenyang. Sebab first day kan, so aku pun bawak Salsabeela pegi sekolah (hantar je pun :p). Mengikut report nekbu dia, balik je hantar aku sekolah, dia ngaruk nak tido. So, tidokan la dia. Aku yang kat sekolah pulak tak tenteram. Padahal dia kat rumah rilek je tido. Ahahaha! So, dalam pukul 10 macam tu, aku cakap kat suami aku kalau baby bangun nak susu, bawak dia datang sekolah. And yes, he did it. So nyusu sekejap. Balik rumah, tido. Bila aku balik je sekolah, aku dengar dia nanges dari luar rumah. Ah dah sudah. Aku dengan gelabahnya terus nak masuk rumah cecepat. Sekali belum sempat aku masuk, aku dengar suami aku cakap "Alhamdulillah, pandai pun anak ayah." Dan beliau tidak izinkan aku masuk. Sobs. Sebab anak baru je nak nyusu botol sikit. Habislah dalam 2oz setengah gitu. Kira not bad la as the start kan.

Day 2
Harini aku dah nekad untuk tidak memanggil anakku ke sekolah. Haha. So, aku set rutin baru dia. Bangun pagi - nyusu dengan aku kejap - mandi - tido - bangun nyusu botol - tido. Haaa begitulah plannya supaya dia biasa dengan botol. Tetiba masa kat sekolah, ibu aku wasap kata Salsabeela nak minum susu botol (pakej dengan amukan ya). Salsabeela ni pe'el dia, bila nak nyusu botol dia akan angkat lidah dia dan ngamuk sakan. Nak tido pun nak ngamuk dulu. Nak mandi pun nanges beria macam kena pukul. Mungkin inilah akibatnya aku dok ngamuk dalam kelas ngajor budak masa ngandungkan dia dulu. Huaaaa TT__TT

Day 3
Ibu cadangkan untuk tinggalkan Salsabeela kat rumah pengasuh kejap dan beliau akan ajar pengasuh macam mana nak bagi susu botol kat Salsabeela ni. Selepas menuntut dengan nekbu Salsabeela, akhirnya pengasuh dia (mama Eton) pun berjaya susukan Salsabeela guna botol! Habislah satu plastik bekalan dia - dalam 5oz gitu. Syukur... Well, ngamuk masa nak nyusu tu mesti ada la kan. Hmmm.

Day 4
Hantar rumah pengasuh macam biasa, berpagi-pagian. Bila wasap mama Eton, dia kata Salsabeela okay menyusu semua, now tengah tido, katanya. So, bila aku balik sekolah pegi amek dia, mama dia cakap harini nyusu okay, takde ngamuk-ngamuk. Wahhh syukur sangat-sangat. Nampaknya Salsabeela dah pandai adapt dengan situasi bila aku takde, dia terpaksa minum susu botol untuk survive. Hihi.

So, begitulah ceritanya bagaimana usaha seminggu ibu aku membuahkan hasil. Kami usaha je, Allah jua yang izinkan.

Berikut adalah antara botol-botol yang pernah dicuba pakai.

Botol pertama: (Wideneck Bottle Tollyjoy)

Masa Salsabeela belum lahir, aku dengan suami takde langsung ilmu pasal penyusuan ni. Baik penyusuan ibu mahupun penggunaan botol. So, kami main redah je beli botol Tollyjoy yang wideneck dan fast flow. Wakakaka! Tapi last-last tak guna pun sebab puting dia agak besar dan baby asek tersedak je bila minum guna botol ni.

Inilah botolnya. Sekarang, buat botol pam susu je. Haha.

Botol kedua:  (Standard Bottle NUK for newborn)

Lepas Salsabeela lahir, bila nak bagi botol susu Tollyjoy tu kat dia, tak muat pulak mulut dia nak masuk. Hahahaha. Mulut baby kan kecik je. So, suami aku dengan fast and furiousnya terus pegi kedai beli botol lain. Dia balik dengan seketul botol NUK di tangan. Kecik je botol tu. Puting dia okay la sebab dia ada bentuk macam nipple sikit. So, dia mesra masuk dalam mulut baby. Puting dia pun lembut jugak.

Botolnya dah jadi botol storage, so just boleh tunjuk puting dia je bersama botol storage sebenar. Hahaha.

Botol ketiga: (Wideneck Bottle NUK)

Masa umur dia masuk 2 bulan, Salsabeela dah mula reject botol. Bila setiap kali bagi botol susu je, dia ngamuk macam apa. T.T Padahal sebelum ni, nyusu guna botol yang sama jugak. Entah kenapa entah tetiba taknak botol. Kan orang kata latih anak nyusu botol dari dalam hari lagi-lagi kalau ftwm (full time working mother). Aku dah latih dari hari pertama tapi masa umur dia 2 bulan, dia sendiri yang taknak. Sebelum ni, elok je minum botol. So, aku pun ingatkan dia dah taknak puting kecik, dia nak mulut dia terlekap kat puting masa hisap susu. Aku pun dengan gelabahnya pegi kedai beli botol yang wideneck pulak. Pastu tak perasan puting dia jenis fast flow ke slow flow. So, bila bagi minum, susu yang keluar meleleh lagi banyak daripada susu yang masuk mulut dia. Hmmm.

Botol ni besor, 8oz punya. So, kalau masukkan susu setakat 2oz tu memang nampak kelakar weh. Wakakaka.

Botol keempat: (Momma)

Sepupu aku rekemen botol ni kat aku. Dia kata bentuk dan puting dia memang best. Aku pun rasa puting botol ni, haah memang lembut. Tapi suami aku tak kasi aku membazir. Dia tak kasi aku beli banyak-banyak botol untuk trial and error kat anak aku. Tapi aku berdegil jugak, pegi beli tanpa pengetahuan dia. Huhu sorry abang tapi I terpaksa. :(( Dah beli, Salsabeela taknak jugak! (walaupun nama dia Momma -.-) Waktu ni dah start stress sebab tak lama dah nak keje.

Aku siap beli yang sekotak 2 botol, 1 slow flow, 1 fast flow. Botol ni okay jugak la tapi taktau la apa yang Salsabeela nak ek.

Botol kelima: (Comotomo)

Botol ni aku beli lepas dapat advice dari kawan aku yang ada masalah sama macam aku. Pada awalnya aku nak beli mimijumi, pastu dia kata baik aku beli comotomo sebab puting dia super lembut berbanding mimijumi, puting dia keras. So, bila aku pegi kedai beli botol comotomo ni, aku jadi suka sebab botol dia pun lembut weh. Hahahaha. Bila balik, terus try kat Salsabeela. Memula dia nak, rilek je minum, pastu tetiba dia nanges ngamuk-ngamuk taknak. Alahai anak...

Sebotol kecik ni pun dah RM72 weh. *nanges*

Botol keenam & ketujuh: (MAM & KuKu)

Sehari sebelum aku masuk keje, aku dan suami dengan gelabahnya pegi kedai baby lagi nak beli botol lain pulak. Memula suami aku kata aku membazir kan, last-last bila dia gugel sendiri, baru dia tahu kena cuba macam-macam botol sebelum jumpa yang bebetul sesuai menepati citarasa selera anak tekak anak dia. Haaa gitu. So, haritu terus sambar dua jenis botol sekali gus. Botol KuKu (pink) ni aku rasa paling murah dalam RM20++. Paling murah pun dah 20 something kau! Kengkonon saje la beli yang murah, kot anak aku jenis low profile tak suka botol mahal kan (padanlah dia reject NUK sebab NUK pun 20 lebih jugak *nanges*), sekali result dia hampeh! Terus reject kau! Aku beli botol KuKu tu sebab tertarik dengan puting dia yang ada bijik-bijik kat atas tu.

Okay la, fine la taknak botol KuKu. Mujur beli dua botol sekali gus tadi so bolehlah terus try botol lagi satu which is botol MAM. Sebelum ni ramai jugak orang suggest botol ni and bila aku baca review, ramai orang kata okay sebab nama botol ni kan MAM, ada iras-iras MOM dan MAK. So baby mesti nak punya. Wahahahaha! Bila try kat dia, dia nak. Alhamdulillah. Bila try masa aku takde pun, guna botol MAM ni, dia nak. Mungkin sebab bentuk puting dia tu. Bentuk dia ada iras-iras puting NUK sikit. 

Harap-harap dua botol ini jadi botol terakhir dalam misi pencarian botol susu Salsabeela. Hahaha.

Botol NUK yang belikan dia mula-mula tu dalam RM26 gitu, bentuk jenis leper. Peristaltic kot orang panggil. Design yang nak elak jongang. Botol MAM ni pun design dia lebih kurang macam NUK tapi design puting NUK tak sekata depan belakang, design puting MAM ni sama je depan belakang. So, kesimpulannya, Salsabeela sukakan puting peristaltic tapi nak yang mahal sikit bila makin besor. Anyway, botol MAM ni RM50 something kot, tak ingat. Banyak sangat dah botolnya. Hahahaha!

Okay begitulah cerita perjalanan penyusuan botol Salsabeela. So, bagi yang ada anak yang sama masalah macam ni, my advice is never give up, just keep hunting for the right bottle! Bak kata Hudaluna, "Bila soal anak, tiada istilah membazir". Ingat tu je, tenanglah hati. Wakakakak!

P/s: Nanti Salsabeela dah besor, jangan tukor-tukor pakwe macam tukor botol eh. Kalau boleh, takyah ada pakwe langsung terus je kawen k. Hahahaha berangan!

Ummi dop siang ke nengok Salsabeela? *mata berkaca*


Tuesday, May 12, 2015

Berjaga malam.

Assalamualaikum.

Pada post sebelum ni, beria aku sedih dan depressed dengan plan sendiri yang nak meninggalkan anak pada jagaan kakak ipar pastu amek cuti jaga anak dua bulan.

Sehari sebelum aku pegi rumah abang aku, aku wasap ibu menyatakan hasrat aku tu. Aku masih ingat ibu berkeras supaya aku tak teruskan plan tersebut and instead dia akan datang rumah aku dan train Salsabeela minum susu botol selama seminggu.

Aku akhirnya mengalah.

Mungkin ada hikmahnya - aku tak perlu berjauhan menanggung rindu pada Salsabeela. Dan juga tak perlu menangis setiap kali terkenangkan anak. Mahu tak sedih weh kalau anak yang selalu dengan kau twenty four seven then tetiba je hilang dari pandangan mata dan kau hanya mampu menatap keletahnya dalam gambar kaku.

Semalam hari pertama aku pergi kerja. Hmmm, Salsabeela looked like she could behave herself. Okay la kot kan.

Then, malam semalam dia sudah mula buat perangai ajak-main-tengah-malam-gelak-gelak-bila-tak-layan-dia-nanges-tapi-mata-ummi-tak-mampu-bukak-seinci-pun. (~O~)zZ

Bila ajak nyusu, dia taknak pastu aku nak tido dia tak kasi, dok melalak sampailah aku angkat dia, terus gelak-gelak kegirangan. Ya Allah, syukur nikmat betul. o(╯□╰)o

P/s: Inilah antara hikmah lain - berjaga malam. π_π

Ummi kenapa tinggalkan Salsabeela...


Monday, August 13, 2012

Ranjau berduri. Cewah~

Salam and greetings.

Hai awak! Sehat? Hmmm. Saya doakan semoga awak sehat-sehat saje. Tapi andaikata awak sedang tidak sehat, hadapilah dengan tabah dan sabar. Sesungguhnya Allah sedang merindui awak dan memberi awak peluang untuk merintih pada-Nya. Maka, sila lebihkan rintihan pada Dia berbanding manusia. *notetoself* :)

Kadang-kadang pernah tak kita terfikir bahawa manusia ni, sifatnya adalah mudah menuturkan namun sukar melaksanakan? Pernah dengar tak cakap lebih senang daripada buat? Hmmm. Sepanjang aku hidup, frasa tadi sememangnya terbukti benar. Sbnanye nak kabo yang susah jugak jadi cikgu ni. Rasa menggelegak lain macam bila apa yang diajar langsung tak melekat dalam kepala otak yang geliga anak-anak murid kita tu. Stress tahu. TT__TT

Tipu kalau aku katakan aku telan semua tu dengan tenang dan senyuman. Tipu. Aku tak tenang kot. Aku tak mampu nak senyum kot. Di penghujung minggu pertama aku dah rebah tersungkur, membiarkan empangan kolam airmata aku pecah dan menghamburkan dirinya keluar.

Cuma, aku rasa bila perasaan sebenar diluahkan, aku jadi lega. Masuk minggu kedua, aku sudah mula stabil. Perasaan dan persediaan. Aku mula nampak apa yang kabur sebelum ni menjadi kian terang. Ya, aku garang. Kekadang rasa kesian jugak kat anak-anak murid aku. Tapi nak buat macam mana. Sape suro nakal. Kakakaka. Dah okbai.

Thursday, May 17, 2012

Selamat Hari Guru!

Salam and greetings.

Kalau ditanya apa cita-cita aku tika aku berusia 7 tahun, pasti tanpa lengah aku akan jawab "Doktor!" Tanpa mengetahui jerih payahnya menggalas beban seorang doktor, aku sentiasa yakin dengan jawapan aku. Bila usia menginjak remaja, bila ditanya apa yang ingin aku lakukan bila dah dewasa, aku dengan lebih yakin menjawab "Peguam!" Katanya, bila jadi peguam, sebelah kaki dah berada di neraka. Sejauh mana kebenaran kepada kata-kata tersebut, tidaklah aku tahu. Serius.

Akhirnya, lepas habis SPM, aku menjadi surirumah sepenuh masa. Tido - bangun tido - sidai baju - masak - amek adik balik sekolah - hantar adik pegi sekolah agama - tengok citer korea - tido dan kitaran hidup aku berputar pada paksi yang sama mengelilingi orbit kehidupan yang juga, sama. 12 Mac 2008, tarikh keramat, yang serius memutarkan kehidupan aku 360 darjah.

***
"Apa sebab Angah nak amek law?" betah ayah.
"Eeeee. Angah nak jadi peguam. Lagipun, Angah taknak jadi cikgu." Zulaikha mengesat airmata yang berlinangan di pipi. Kaki membentak, muka sememeh, merengek persis anak kecil tak dapat mainan.
"Tapi, Angah sorang je anak perempuan ibu dengan ayah. Jadi cikgu la. Kan senang." Ibu cuba memujuk.
"Taknak! Angah nak amek law jugak!" 
Berkeras.
"Okay. Macam ni la. Kalau Angah masuk maktab, ibu dengan ayah janji takkan halang Angah nak masuk debat."
Cuba berkompromi.
"Betul ni?"
Angguk. Serentak.
"Okay. Kalau Angah masuk maktab, jangan halang Angah nak masuk debat."

***
Cikgu? Tak pernah dalam senarai profesion yang aku impikan. Tak. Pernah. Serius. Ada jugak sorang dua kawan yang cakap aku sesuai jadi cikgu masa sekolah dulu. Kata mereka, aku pandai explain sampai orang faham, sesuai jadi cikgu. Tapi, aku akan terus mencebik lepas dengar diorang cakap macam tu. Mana mungkin aku jadi cikgu. Aku kan nak jadi peguam. Nak amek law. Dan memang nak jadi lawyer. Sudahnya, mampu jadi loyar buruk je. Kuikuikui. Okay tak lawak. =.=

Bila aku kata tak pernah, bukan bermaksud aku berlagak. Tak. Cuma, well... I know myself better kot (kononnya). Plus, aku rasa aku takde tokoh la nak jadi cikgu. Kata orang, apa pun yang kita buat, kalau kita letak hati dan jiwa kita dalam perbuatan tersebut, insyaAllah kita akan sukakannya. Kata orang... Tapi, acane dengan aku yang takde hati dan jiwa nak jadi cikgu ni? Acane dengan aku yang masuk maktab kerana menurut permintaan ibu dan ayah? Acane?

Haaa, lupalah tu. Bukan ke redha Allah terletak pada redha ibu ayah? Jadi, bila ibu dan ayah redha aku masuk maktab untuk jadi cikgu, maka hidup aku jadi mudah sebab Allah turut meredhai aku. What a great blessing!

Jadi, selepas 4 tahun aku berada di bumi Melaka untuk menuntut ilmu dalam perjalanan kemenjadian seorang lagi bakal guru, aku sedar satu perkara. Kalau kita salah, perkara pertama yang akan orang tanya adalah, "Sape yang ajar kau ha?" Kalau anak kita tak pandai, "Sape cikgu kau?" Kalau kita tak lulus periksa, "Cikgu la ni yang ajar tak betul." Haha. Begitu mudah kan kesalahan diletakkan pada seorang insan yang bergelar guru?

Teringat kata-kata Cikgu Add Maths aku masa form 4 dulu. Aku maseh ingat cikgu tu, aku panggil dia Cikgu Zura. Sporting habis. Dan comel. Katanya, "Penat tau jadi cikgu ni. Hari-hari macam rasa hilang je semangat bila budak tak faham apa yang kita ajar. Tapi, paling best masa Hari Guru. Rasa naik balik semangat tu." Masa tu, aku gelak je. Sebab mana ada terfikir aku akan jadi macam dia satu hari nanti.

p/s: Selamat Hari Guru buat semua yang telah mengajar diri ini. Terima kasih kerana sudi membentuk saya menjadi seperti apa yang saya jadi sekarang. Semoga menjadi pertimbangan yang memberatkan pada sebelah kanan. :)

Biasalah. Cikgu kan suka guna pen merah. Hiks.

Monday, January 2, 2012

Abang Gentleman~

Salam and greetings.

Disebabkan esok aku akan pulang ke pangkuan kampus tercinta, maka hari ni aku dengan gigihnya telah pegi ke Alamanda konon-kononnya untuk membeli barang sebelum balik asrama. Kenapa aku cakap konon-konon? Sebab bila sampai Alamanda, aku pon taktau aku nak kena beli ape. Kahkahkah! Ya, aku tau aku sengal. =.=

Mula-mula aku plan nak pegi sengsorang, tak berteman, lone ranger - pathetic being alone. Bak kate sepupu aku, "Aku tak boleh jalan sengsorang. Aku rase kesian kat diri aku sebab takde teman nak keluar." Haha. Tapi, sebab konon-konon taknak roger jiran terdekat yang merupakan one of my besties sebab takot menyusahkan dia bila ajak teman, so I've decided to go by myself. Tapi, sebab ma momma won't allow me to go by myself, then I asked her (my jiran) to come with me. Ohh, lupa nak gtau yang ibu aku dah tahu blog aku. Haih. Ni mesti sebab dia guna laptop aku dan well, korang patot tahu capability dia. Ish, kang tak bagi pinjam laptop, macam kedekut sangat pulak. Dilema seorang anak. Kuikuikui.

Aku masuk-masuk Alamanda, merayau-rayau sambil memikir apa barang yang aku patot beli dan bawak balik asrama (dah macam budak skola nak masuk asrama pon ada), pastu masuk dari satu kedai ke kedai yang lain. Dalam keadaan yang maseh pikir aku patot beli ape, aku lepak-lepak dulu makan ABC kat food court, belek-belek baju kat merata kedai yang konon ada sale tapi sume harga takde yang aku mampu beli. Maksud sale dorang tu maseh bukan sale pada aku. T___T Ya, aku tak mampu nak beli barang-barang mahal centu. Pastu, aku pon decide nak masuk Carrefour. Tetiba tengah belek-belek barang toiletries, tetiba aku rase macam mahal gila kot barang kat situ. Mydin lagi murah. So, ape lagi? Keluar la dari Carrefour dan menuju ke Mydin.

Nak dijadikan cerita aku hari ni lebih dramatis dan tragis, remote kete aku buat hal. Mwahahahahah. Dah la depan kete aku parking tu, ada sebuah kete X-Trail dan seorang ayah kepada dua orang budak kecik pompuan. Mungkin tengah tunggu isteri dia bayar tiket parking sambil dok menengok aksi aku dengan kawan aku. Sebab takleh tekan remote tu, aku pon bukak la pintu kete tu secara manual. Memang tak berbunyi, aku tau. Tapi, alarm tu mesti berbunyi jugak masa aku start engine, tu pon aku tau. Dalam hati aku, "Mampos la. Ada pulak nanti dia ingat aku curik kete ni." Muka aku serius cool blog. Dah habis try dah tu - buat muka cool blog. Yang kawan aku lagi sedap. Boleh pulak kan kitorang masuk je dalam kete (alarm maseh membingit), dia siap pakai bedak. Punyalah nak menunjukkan yang that car belongs to us! Kahkahkah! Epik tak epik la.

Pastu, aku tengok muka abang tu macam kurius gila nak tau apesal kete kitorang tu berbunyi. Ya, dia turun kot. Padahal puas aku berdoa dalam hati janganlah dia turun, tolonglah dia buat-buat tak nampak dan tak dengar je. Tolonglah dia blah cepat. Malu gila kot! Hahaha. Tapi, serius dia sungguh gentleman. Dia turun dan tanya apa masalah kete aku tu. Aku pon dalam sengih-sengih macam kerang busuk cakap "Entah la. Ni bukan kete saya. Ni kete abang saya." Dia pon beria la check itu ini, siap bukak bonet depan kot. Nak tengok kat mane dia boleh bukak alarm tu. Sampai kotor jugaklah tangan dia. Dan t-shirt putih dia pon turut tercemar. Nampak tak kesungguhan dia nak tolong kitorang? Aku tengok isteri dia dah masuk dalam kete dah. Yang anak-anak dia tak abes-abes menyaksikan free show tersebut. Aku takyah cakap la. Sengih je, taktau dah nak react macam mane. Hukhuk.

Dalam keadaan dia sebok-sebok tengok apa masalah kete tu, tetiba boleh pulak the pakcik and family yang parking sebelah aku datang at the very same time! Hadoi, perlu ke? Aku rase dia memula nak buat bodoh je dan blah, tapi mungkin sebab dia tengok kitorang pompuan, mungkin tak sampai hati. Siap cakap bateri lemah, dan siap nak offer jumper lagi. Gila lah. Serius Allah jumpakan aku dengan orang-orang yang baik ni. Bak kate kawan aku, 'Seronok jumpa orang-orang baik dalam kehidupan. Membuatkan kita rasa dunia ni taklah sekejam mana.' Comel bukan?

Sambil aku tengok Abang Gentleman tu betul-betulkan, aku pon dok ketuk la remote kete tu dan try tekan banyak kali, tetiba bunyi elok je. Memang saje je tau, nak buat malu aku. =.= Mujur jumpa orang yang gentleman dan charming. Lepas dah elok je, Abang Gentleman pesan suro balik cepat-cepat. Haha. Serius gentleman kot. Haih, laki orang la pulak. Dah kurang lagi sorang laki baik kat dunia ni. *kof kof*

Menurut pemerhatian kawan aku, dia mungkin seorang yang kaya. Dari segi kete, pakaian, kasut etc. Haish, dah la kaya, gentleman pulak tu. Untung betei isteri dia. Eh, kalau-kalau Abang Gentleman terbaca entri saya ni, saya nak ucapkan terima kasih bebanyak ye. Jasa Abang Gentleman hanya Allah yang mampu balas. Kalau nak harap saya balas, silalah masuk meminang saya. Tapi, rasenye saya tak tergamak kot nak memadukan diri saya sendiri dan menghancurkan kebahagiaan seorang wanita. Uhuk uhuk.


p/s: Dalam kete, aku ada cakap kat kawan aku yang serius aku akan up entri pasal kebaikan dan ke-gentleman-an Abang Gentleman tu. Ohh, dan juga Pakcik Jumper. Hikhik.
p/s/s: Satu perkara yang dipersetujui bersama antara aku dengan kawan aku adalah, 'Looks not that important compared to actions, behaviours and gentleman-ness.'