Friday, March 8, 2013

Kawan dan kawen~

Salam and greetings.

Masa kekecik dulu, aku banyak kawan dengan budak lelaki. Kawan dengan budak lelaki ni senang dan menghiburkan. Sebab tu aku reti main baling selipar, ceper, lumba basikal dan tak pernah reti nak main barbie doll, masak-masak semua tu (tapi aku reti masak occay).

Aku ingat lagi, aku siap pernah ada fikiran yang kawan dengan budak laki ni senang. Takdelah bila kena usik sikit, menangis, merajuk. Kalau kawan dengan budak perempuan, cakap pun nak kena lembut. Salah cakap kang, merajuk. Alahaiiii.... -..-

Almaklum sajelah adik beradik aku pun semua laki, jadi dah terbiasa tak terlibat dengan perempuan saje, kecuali sepupu sepapat. Tapi sungguhlah Allah tu Maha Kaya. Dia dah jadikan aku anak tunggal, pastu dia bagi aku hadiah masuk SBP yang semua perempuan.


NAISSSS!

Dah habis sekolah, masuk IPG (maktab - keluar jadi cikgu) pun yang semua perempuan.

DABEL NAISSSS! *tepuk tangan*


Bila mula kawan dengan semua perempuan, masa memula jumpa kawan lelaki yang lama-lama dulu macam tak biasa. Cewah, poyo di situ. Bila masuk maktab semua perempuan pulak, laaaagilah bertambah poyo bila sawan melihat lelaki kacak. Okay, tu dulu. Sekarang sawan tengok laki yang pergi surau untuk solat berjemaah. Ekhem! *batuk kecil*

Jadi, kalau difikir-fikirkan secara keduniaan, mesti akan ada yang cakap "Tak bestlah kau tak dapat cuci mata tengok mamat-mamat hensem pegi kelas macam kitorang."

Tak pun;

"Rugilah kau tak dapat belajar sekelas dengan budak laki yang sengal. Best wooooo."

Tak pun;

"Habislah kau kawen lambat. Kan maktab kau takde laki."

ERK!

Memang penentu jodoh tu ikut tempat belajar ke macam mana? -..-

Pada hakikatnya, agenda yang Allah sembunyikan untuk aku fikir hikmah di sebaliknya adalah;

"Zulaikha, ni Aku letak hang kat tempat semua perempuan agar batas pergaulan hang terjaga. Pandangan mata hang terjaga, zina hati dapat dielak. Takdelah hang asek nak fikir jantan sana jantan sini ja. Hang jangan risau, soal jodoh hang serah ja kat aku. Biar Aku yang tentukan."

Okay memang ayat tu rekaan aku sendiri tapi itu adalah hikmah yang aku dapat fikirkan. Ikut akulah nak terjemah lagu mana pun kan. Hiks.

So, sepanjang pengalaman aku hidup dikelilingi perempuan-perempuan cantik, yang paling obvious adalah ibu dengan ayah jarang risau kalau aku kabo "Nak keluar dengan kawan jap." Sebab kalau diorang tanya pun sape kawan aku tu, laki ke perempuan, memang diorang sendiri tahu jawapan aku "Memang ada laki pun kat tempat Angah tu. Perempuan la."

Tapi kekadang ada jugak keluar dengan kawan lelaki, bertemanlah tapi. Soal cintan cintun monyet dedulu kala zaman jahiliyah tolong jangan sebut kat sini okay. Anda tiada hak untuk mengimbau perkara buruk yang saya sendiri taknak ingat. Sekian.

Kalau orang kabo dengan jaga pandangan, dengan jaga ikhtilat, dengan jaga aurat, takde laki yang nak, it's fine by me. Sebab cinta yang paling hakiki bukan cinta manusia tapi cinta Ilahi. Aku tak nafikan banyak manusia yang hanya akan sedar cinta Ilahi bila dah tersungkur dengan cinta insani. Tapi ain't it better late than never?

Kalau takde laki yang nak perempuan bertudung labuh, berpakaian longgar sampai nampak gemuk, menundukkan pandangan dan hanya bercakap bila perlu, cukuplah Allah padaku.

Cintailah manusia itu kerana adanya cinta pada Allah. Cintailah manusia yang menambahkan rasa cinta kita kepada Allah. Jangan kerana terlalu kejarkan cinta manusia sehingga kita lupakan cinta Sang Pencipta manusia.

SO...

Apa kaitan kawan lelaki, kawan perempuan, tempat belajar semua perempuan dan jodoh?

Kaitannya, hmmmmmmmmm...

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...

Walaupun aku ada ramai kawan lelaki (dulu) tapi aku masih lagi belum berpunya (sekarang).

Kawan perempuan ramai pulak yang dah kawen walaupun tempat belajar semua perempuan.

DAN...

Bukan awak yang tentukan saya ada jodoh atau tidak, so please stop demotivating me. :)


p/s: Sorang-sorang kawan aku kawen. Tiba turn aku nanti, korang semua tolong basuh periuk occay. Hikhok.

p/s/s: Takpe kan post pasal kawen, lagi? Errrr...


1 comment:

asip محمد said...

alaaaa.. bukak laa twitterrrrr