Wednesday, September 12, 2012

Jodoh can be funny sometimes: Part 3~

Angin malam lembut menampar pipi Qistina. Tiada lagi airmata yang cuba-cuba untuk menodai pipi sang gadis. Dalam hati, tidak putus rasa syukur dipanjat pada Ilahi. Sekurang-kurangnya dia tahu apa yang salah sebelum semuanya terlambat.

"Qistina..."

Kepalanya dipaling 90 darjah. Senyum nipis dipaksa terukir di bibir.

"Kau okay?" Bahunya disentuh.

Dia mengangguk. Sekali.

"Hmmm... 'Dia' ada contact kau tak?"

Sengaja taknak menyebut nama insan yang mampu merapuhkan hati kawan baiknya, Yaya lebih selesa membahasakan Thaqif dengan panggilan 'dia'.

Soalannya dijawab dengan gelengan dan senyuman tipis yang sangat sukar ditafsirkan.

"Aku tak fahamlah, Yaya..." Nafasnya ditarik panjang dan dilepas perlahan. "... Kadang-kadang aku macam nak je percaya lagi dengan kata-kata dia sebelum-sebelum ni. Tapi, aku tahu aku tak mampu nak tipu diri aku sendiri bila tindakan dia membuktikan sebaliknya."

"Sabarlah, Qistina... Ada something yang Allah nak tunjuk kat kau."

Dia senyum segaris. "Aku tahu, Yaya. Kau tak payah risau aku nak meroyan macam orang gila. Aku masih ingat aku ada Tuhan. Aku ingat tu, Yaya. Janganlah kau tengok aku macam orang takde pedoman pulak. Hahaha." 

Ketawanya kedengaran sangat plastik. Tapi, itulah hakikat yang perlu dia terima dan telan.


"Kadang-kadang aku kagum dengan kau."

Keningnya diangkat sebelah. "Kenapa?"


"Sebab kau betul-betul redha dengan apa yang Allah dah tetapkan untuk kau. Sikit pun aku tak pernah nampak kau salahkan Tuhan atas apa yang berlaku kat kau. Kau positifkan diri dan cuba untuk mencari hikmah di sebalik apa yang berlaku."

Pandangannya menekur lantai. Perlahan Qistina menutur kata, "Aku tak seperti apa yang kau bayangkan, Yaya. Aku kotor, banyak sangat dosa. Sampai satu tahap aku rasa malu dekat Tuhan sebab still bagi aku peluang untuk bertaubat. Tapi, aku yang lalai."

Aimata diseka lembut. "Banyak sisi gelap aku yang kau tak tahu. Sebelum aku boleh redha macam ni, aku pun macam manusia lain jugak. Selalu je rasa Tuhan tu tak adil, uji aku dengan perkara yang aku fikir berat. Tapi, hakikatnya..." Hujung baju t-shirtnya menyeka airmata yang kian deras.

"Aku taknak tahu. Dan tak perlu tahu pun, Qis. Itu antara kau dengan Tuhan. Yang penting, kita kena selalu bertaubat," ujar Yaya seraya memeluk erat bahu roommatenya.

"Yaya..."

"Hmmm?"

"Tak salah kan kalau aku doa masih ada jodoh antara aku dengan dia?"

Yaya senyum nipis.