Sunday, March 3, 2013

Ujian dan sahabat~

Salam and greetings.

Dalam mengharung hidup sehari-hari, banyak perkara yang kita abaikan. Termasuklah pesanan yang sangat simple iaitu ingat 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara. 

Sihat sebelum sakit, lapang sebelum sempit, kaya sebelum papa, muda sebelum tua dan hidup sebelum mati.

Kita mungkin rasa perkara tersebut adalah perkara biasa, pesanan biasa dan langsung tidak mendatangkan sebarang efek pada diri kita. Jelasnya, perkara tersebut adalah asas kepada kehidupan kita.

Pernah tak kita check tahap hubungan kita dengan Dia yang kat atas sana?

Pernah tak kita semak diri kita, adakah kita sudah cukup menunaikan hak Dia?

Pernah tak kita tanya diri kita, apakah ibadat kita diterima di saat kita masih lagi galak melakukan maksiat?

Pernah tak?

Baru-baru ni, kawan baik, kawan rapat, antara kawan yang paling aku sayang ditimpa ujian. Allah uji dia dengan kesakitan apabila kencingnya berdarah dan disahkan ada masalah pada ginjalnya.

Dari dia mula dimasukkan ke hospital sampailah malam terakhir dia di Hospital Melaka kerana keesokan paginya akan dipindahkan ke Hospital Kuala Lumpur, aku tak pernah sekali pun tunjukkan riak kesedihan aku padanya. Aku akan datang dengan senyuman, bekalkan dia dengan gelak tawa dan rasa sedih aku sorok dalam-dalam agar emosinya tidak kacau dan semangatnya tidak jatuh melihatkan orang bersedih atas ujian yang dihadapinya.

Bila dapat mesej yang mengatakan dia akan dipindahkan ke HKL esok pagi, aku terus termenung. Nak pegi melawat, dah habis waktu melawat sebab masa dapat mesej tu pun dah maghrib. Tapi kalau tak pergi melawat hari tu jugak, aku takut tak sempat nak jumpa dah. Jadi, berbekalkan semangat yang Allah pinjamkan, aku gigihkan diri pergi angkut kawan-kawan yang duduk area berdekatan untuk pergi ke hospital malam tu jugak dalam keadaan hujan lebat yang gila-gila lebat sampai tak nampak jalan. Dalam hati sentiasa berdoa semoga Allah selamatkan perjalanan kami pergi dan balik. Yang tinggal dalam hati hanyalah tawakal kepada Allah sebab aku tak punya kuasa apa-apa. Malam tu jugak aku dan kawan-kawan yang lain pergi tengok dia kat hospital. Perjalanan dari Jasin ke hospital adalah dalam 30-40 minit.

Sampai-sampai aku kat wad dia, dia tersenyum manis tengok aku datang. Apa yang ada dalam hati dia, hanya Allah yang tahu. Kebetulan masa tu ada mentor (bonda) kitorang kat situ. Dan bonda lagi terkejut bila nampak aku tercegat kat situ. Dia asek tanya aku datang dengan sape, takpe ke datang malam-malam macam tu, dahlah jauh apa semua. Aku senyum je. Tak mampu nak cakap lebih-lebih.

Bila tengok dia masih terbaring dengan kehadiran ustaz membacakan ayat suci di sebelah dia membuatkan perasaan sebak aku tak tertahan. Aku keluar dari bilik dia dan menangis kat luar. Dan itulah kali pertama aku menangis tengok dia sejak dia sakit. Dalam kepala aku berkecamuk segala macam persoalan dan perasaan.

Macam mana kalau malam tu malam terakhir aku jumpa dia?

Macam mana kalau Allah lebih sayang dia dan amek dia daripada aku?

Macam mana kalau dia tak kuat untuk menghadapi ujian ni?

Macam mana kalau ....

Macam mana kalau ....

Dan banyak lagi benda dalam kepala aku. Serabut.

Tapi aku cepat-cepat sedarkan diri aku yang tiada apa yang kekal dalam dunia ni. Semuanya hanyalah pinjaman. SEMUA. Semuanya. Hatta ibu ayah pun hanyalah pinjaman. Hatta kawan-kawan pun hanyalah pinjaman. Hatta harta benda pun hanyalah pinjaman. Hatta rupa paras dan kesihatan pun hanyalah pinjaman. Hatta segala macam perasaan pun hanyalah pinjaman. Tiada apa yang milik kita. TIADA.

Oleh sebab semuanya adalah pinjaman, maka aku panjatkan doa pada tuan punya segalanya yang dipinjam. Doa semoga dia sentiasa tabah dan redha dengan ujian tersebut. Doa semoga aku juga tabah dan redha dengan ujian tersebut. Doa semoga semua orang juga mampu sedar bahawa kita tiada kuasa kerana semuanya milik Dia.

Bila keadaan dah tenang, aku duduk kat kerusi sebelah katil dia. Aku pegang tangan dia. Aku mintak maaf atas segala benda selama kami berkawan. Aku mintak halal semua benda sepanjang kami berkawan. Aku jugak dah maafkan dan halalkan semuanya.

Dan ayat pertama yang muncul dari mulut dia adalah; "Ni balasan untuk aku. Mungkin aku ada salah sampai Allah balas aku macam ni."

Allah...

Pilu hati aku. Hanya air mata yang mampu bergenang menodai pipi.

Lalu aku titipkan semangat buat dia. Aku katakan; "Ini bukan balasan, tapi ujian. Redhakan hati dengan ujian yang Allah bagi untuk kau. Ini tanda Allah rindu kau. Dia nak kau merintih dekat Dia, mintak dekat Dia, bersandar hanya pada Dia. Jangan anggap ni sebagai balasan tapi anggaplah ia sebagai ujian. Ingat, Dia takkan uji hamba-Nya benda yang tidak termampu. Bila Allah pilih kau untuk diuji, maknanya Dia tahu kau boleh tahan ujian ni. Dan ingatlah, Allah sentiasa dengar apa yang kita nak."

Di saat kita rebah menyembah bumi, ingatlah yang paling kekal adalah Allah.

Di saat kita rasa tiada apa nikmat yang diberikan kepada kita, ingatlah nikmat Islam dan Iman itulah yang paling berharga dan paling manis.

Di saat kita leka dan alpa dengan keindahan dunia, ingatlah yang lebih indah nan kekal adalah di syurga sana.

Di saat kita tidak menghargai nikmat kesihatan yang diberikan kepada kita, ingatlah bahawa waktu sihat adalah waktu emas untuk kita menggandakan ibadat kita sebelum kita ditimpa sakit.

Di saat kita tidak menghargai segalanya yang dipinjamkan kepada kita, ingatlah bahawa semuanya akan diperhitungkan satu per satu kelak tanpa tertinggal satu apa pun.

Beruntunglah mereka yang sentiasa disayangi dan dirindui Allah. Ujian itu bukan tanda Allah benci kita tapi tanda Allah nak kita makin mendekati Dia. Jadikan diri kita hamba yang tak pernah lupa untuk bersujud pada Pencipta kita.

Kita mungkin anggap remeh dalam memilih kawan untuk mengharung hidup sehari-hari. Tapi kita akan sedar betapa pentingnya punya kawan yang sudi mendoakan kita di saat kita jatuh dan ditimpa musibah. Kita akan sedar bahawa senjata yang paling ampuh adalah doa dan untuk mendapatkan doa yang baik, hendaklah kita mencari kawan-kawan yang mampu membawa kita mengenal dan kembali kepada Pencipta kita.

Wallahualam. Semoga Allah redha.

p/s: Daripada-Nya kita datang, kepada-Nya jugalah kita kembali. *senyum*

No comments: