Friday, January 4, 2013

Of final year dan kawennnnnnnn~

Salam and greetings.

Bila masuk final year, merata orang dok cakap pasal satu topik yang aku kira sangat panassss bagi seorang pelajar tahun akhir iaitu ---> KAWENNNN!

Asal jumpa je kawan, mesti soalan pertama yang terpacul adalah "Weh, kau bila nak kawen?"

Dan aku macam biasa, kekalkan momentum berfikiran positif aku dengan mengatakan "InsyaAllah, tahun ni (2013)." Sambil gelak berdekah-dekah. Ya, gelakkan diri sendiri dan statement poyo berani mati itu tadi sbnanye.

Walaupun aku takde calon (lagi) tapi apa salahnya aku berfikiran positif dengan mengatakan yang aku akan settle down tahun ni yedak. Engko bukan tahu pun jodoh aku bila. HAHAHAHAHAHAHAHAHA aku pun sama! Ingat aku tahu ke bila jodoh aku nak datang? Tapi takde salahnya kalau kita berdoa kan. Kan orang kabo kata-kata tu satu doa. Kalau aku selalu cakap yang aku akan kawen tahun ni, mana tahu Allah angkat kata-kata aku tu dan makbulkan. Manalah tahu kan...

Bila aku gurau-gurau dengan tok aku pasal soal ni, dia siap boleh cakap "Kau ni berangan ni..." BHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Sampai hati tok aku kata aku berangan. Tapi nak sedapkan hati sendiri, aku pun cakap "Takpelah tok. Berangan bukan kena bayar pun." -.-

Okay sudah cukup-cukup sudah cakap pasal angan-angan nak kawen dan boleh start cari calon sekarang. Hikhok.

Sbnanye bila bercakap soal kawen, apa yang paling penting bagi aku adalah tahap kesediaan untuk membina keluarga yang menerapkan nilai-nilai agama dan syariat Allah.

Yelah aku mengakulah dulu aku suka nak fikir seronok kawen je. Lepas kawen ada laki nak buat bantal peluk, punching bag etc. TAPI TU DULU OKAYYYY. Zaman jahiliah. TT___TT

Sekarang ni, rasa seronok sebab dapat laki tu masih ada (kekekeke) TAPI, ada tapinya tau. Tapi aku lebih fikirkan untuk membina sebuah keluarga yang diredhai Allah. Dan dalam proses tersebut, ofkos aku akan melalui beberapa fasa - kenal dengan macam-macam jenis lelaki dan mula membuat penilaian sebab soal membina keluarga bukan soal yang kalau lepas kawen rasa tak sesuai, boleh putus macam engko mintak clash zaman bbnu (budak baru nak up) dulu.

Jadi, sebelum buat satu-satu keputusan yang aku kira crucial dalam hidup kita, adalah lebih baik jika kita sentiasa sandarkan doa dan sebarang keputusan yang kita akan ambil adalah datang dalam kebersamaan Allah. Aku paling takut bila dah buat keputusan dan aku kecewa dengan keputusan yang aku ambil, aku akan menyalahkan takdir. Sedangkan sebelum buat keputusan, takde pun aku nak rujuk pada Allah. Pastu bila rasa menyesal, nak salahkan Allah pulak. Banyak cantik muka aku. =.=

So, sebab aku taknak benda tersebut berlaku, jadi aku sentiasa mohon agar Allah tak biarkan aku keseorangan dalam membuat satu-satu pilihan/keputusan. Dan meskipun selepas keputusan diambil, aku sentiasa mohon agar dititipkan rasa redha dalam hati aku supaya aku masih tak menyalahkan ketentuan Dia kerana Dia lebih mengetahui apa yang tidak aku ketahui. Dan kalau aku nak kecewa sekalipun, aku harap aku tak lupa untuk percaya pada qada' dan qadar adalah salah satu rukun iman.

Dan oh ya, dalam nak membina keluarga yang diredhai Allah, aku rasa persediaan pertama yang aku kena buat sekarang adalah mencari keredhaan Allah dalam diri aku dulu dan perbaiki diri menjadi yang lebih baik kalau aku nak lelaki yang baik. Bukankah Allah dah berjanji bahawa perempuan yang keji untuk lelaki yang keji begitu juga sebaliknya perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik (An-Nur: 26). Jadi, yakinlah dengan janji Allah. Sesungguhnya janji Allah itu pasti.

Wallahualam.


p/s: Korang doakanlah aku kawen tahun ni. Mana tahu doa korang makbul kan. Hiks.



2 comments:

yong propaghandi said...

Betul2... get ready first. Takkan ade orang masuk minang baru nak gelabah kan? mana tahu...kot2 ade dato nak buat bini muda ka.hahaha

♥Fitnunnisak♥ said...

salam. sy dulu pon mcm awk jugak, bila masuk final year, runsing xde calon lg. yg lebih mlg smapai skrg xde calon lg padahal dh dkt 3tahun grad. bila umo dh masuk kategori layak kawen, lg la pedih telinga menahan pertanyaan, "bila awk nk kawen?"

papepon, semoga Allah berikan kita jodoh yg terbaik.