Wednesday, January 16, 2013

Kawen je yang kau tahu kan, pang kang~

Salam and greetings.

Hurmmm... To be honest, ada a few things yang aku selalu nak berkongsi rasa dan mencoret kata kat sini tapi setakat ni belum diizinkan Allah untuk menghamburkan segalanya. Takpe, slowly, one by one, step by step. Selagi ada umur dan diizinkan-Nya, akan ada coretan yang bakal menjadi saksi di hadapan Sang Pencipta kelak.

So, in my previous entry, ada seorang sahabat yang sudi memberikan komen yang aku boleh tafsirkan lebih kurang begini - Kau ni kalau sekali tak cakap pasal kawen, tak boleh ke?

Hehe. Maka, entri ini akan menjadi jawapan kepada persoalan itu, insyaAllah.

Well, aku mengaku, selaku insan yang lemah, aku tak terlepas daripada perasaan yang sentiasa ingin mencari cinta fitrah yang mampu membawa aku lebih mendekati Allah. Dan daripada perasaan yang sentiasa ingin mencari jodoh, aku tak terlepas daripada mencoretkannya di mana-mana. Be it status fesbuk, tuiter and in fact di blog sendiri.

Mungkin ada yang meluat sebab macam selalu sangat aku cakap pasal ni. Aku taknak kata aku betul, sebab aku faham orang biasanya akan bosan jika dihidangkan dengan benda yang sama berulang kali. Aku faham. Jadi, atas dasar itu aku cuba untuk merenung kembali ke dalam diri aku. Melihat mana khilafnya untuk aku perbaiki.

Dan ya, atas izin Allah aku dapat berfikir dengan waras dan rasional, alhamdulillah akhirnya aku mengaku aku silap sebab galak bebenor cerita pasal kawen, jodoh dan sebagainya. Tapi, atas rasional tersebut, aku akan bentangkan beberapa sebab kenapa aku bertindak sedemikian.

1. Fasa galak nak kawen.

Kemon, aku memang tengah berada pada fasa yang birah gila kot asek nak borak pasal kawen je. Kawan baik, kawan kurang baik, kawan tak baik rata-ratanya ramai yang dah kawen atau sekurang-kurangnya sudah pun bercakap pasal kawen ni. Dan sebagai seorang perempuan, pada umur aku sekarang ni adalah waktu yang orang kabo 'waktu ranum'. Kira macam paling sesuailah kalau dah nak bina baitul muslim pun. Cewah. Dan percayalah, bila umur aku dalam 27-28 tahun atau menghampiri 30-an dan sekiranya aku masih belum ditemukan jodoh, aku mungkin dah takkan bercakap soal ni lagi. Sebab apa? Sebab malu, segan. Dan pada waktu itu juga, selayaknya seorang wanita matang, aku hanya akan mendiamkan diri jika diusik soal jodoh dan akan berwalang hati apabila bersendiri. Percayalah.

2. Peringatan untuk diri sendiri.

Bila aku berbicara soal jodoh, pada awalnya aku mengaku memang nafsu semata. Kan aku penah kabo sebelum ni, dulu aku memang asek fikir syok nak kawen je. Mana nak fikir sangat pasal tanggungjawab, pasal pembinaan keluarga yang menerapkan cara Islam itu sendiri, pasal pembinaan diri menjadi muslimah yang meletakkan cinta Allah sebagai cinta hakiki dan sebagainya. Dalam aku sibuk mencari cinta fitrah, aku akhirnya ditemukan dengan cinta hakiki. Part ni aku taktau nak kabo macam mana. Tapi apa yang aku boleh share adalah aku sentiasa mengingatkan diri sendiri bahawa pemegang dan pemilik hati manusia itu adalah Allah. Maka, kalau aku menginginkan cinta manusia, kenapa aku tak mencari cinta Allah terlebih dahulu? Kenapa aku meletakkan cinta manusia melebihi cinta aku kepada Allah? Dan banyak lagi persoalan lain. Aku tak cakap aku baik dan tolonglah jangan panggil aku ustazah ke apa ke, bukan sebab panggilan itu hina tapi sebab aku rasa tak layak untuk gelaran sebegitu. Jadi, bila aku berbicara soal jodoh, sbnanye pada hakikatnya aku sedang mengingatkan diri aku sendiri. Kan Allah dah janji, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik? Aku sangat yakin dengan janji Allah dan aku tahu Allah takkan mengecewakan aku. Tapi bukanlah nak kata, sebab aku nak dapat lelaki yang baik, maka aku berubah menjadi baik. Itu memang benar tapi jatuh pada sebab yang kedua. Sebab yang utamanya adalah aku sedang mencari keredhaan Allah.

3. Rasa saspen yang memoyokan diri sendiri.

Sejak last time aku putus cinta, aku berikrar untuk tidak lagi bercinta sebelum punya ikatan yang menghalalkan seorang lelaki dan seorang perempuan. Walaupun seringkali goyah dengan tahap iman yang ada masa menaik, banyak masa menurun, aku masih gagal untuk menjaga hati aku dengan baik. Kekadang TERjatuh juga suka pada seseorang tapi aku cuba sehabis baik untuk mengelak daripada bercinta. So, dengan ini aku nak mengisytiharkan bahawa sesungguhnya setakat ini, status perhubungan aku adalah bujang dan ada atau omputeh sebut single and available. Ni bukan nak promot kebende tapi kekadang rasa sedih jugak bila orang tak percaya aku kata yang aku single lalu taknak mengenalkan aku dengan memana lelaki baik atas alasan dia ingat aku menipu. Srobsss srobssss. =___= So, kengkonon nak mengatasi rasa saspen yang 'ouch-sapelah-bakal-imam-aku-ni', aku selalulah mengapdet status yang mungkin telah menimbulkan kemualan kepada beberapa pihak. 

So, begitulah jawapan aku yang well yeah memang panjang berjela. Kalau sudi baca, terima kasih. Kalau tak sudi pun, takkan aku nak paksa kan. Harap menjawablah persoalan korang tu. Cewah.

Aku dengan rasa rendah diri dan rendah hatinya, memohon maaf jika ada yang pernah rasa meluat dengan aku yang asek nak borok pasal kawen ni. InsyaAllah, aku cuba kurangkan cakap pasal kawen. Mungkin dah boleh start cakap pasal rahsia Allah yang turut mensaspenkan pulak lepas ni which is mati.

Wallahualam. Semoga Allah redha. :)

3 comments:

dakpipimerah said...

nice. kita berada dalam situasi yang sama :D apa2 pun sama2 perbaiki diri :)

Mynnie. said...

Waduh gurauan aja dong komentar ku itu. aku x sabar nak tggu kau kawen. in a way, its good that u always write about getting married. its a form of dua, rmb? :)

semoga awok cepat dikurniakan jodoh yang diberkati (mendalam tau doa ni hewhew) amin.


:)

♥Fitnunnisak♥ said...

bukan awak sorang saja yag fikir pasal jodoh ni, sume org yang berada dlm fasa 'ranum' tapi masih single akan berfikir pasal ni berulang kali. it's normal ok.xyah fikir sgt dgn apa org nk kata, depa xpe dah lepas sedapla tanya kita bila pulak..huhu..

sy ada submit artikel psl jodoh ni kt iluvislam: http://www.iluvislam.com/tazkirah/remaja-a-cinta/4909-qbila-awak-nak-kahwinq.html