Thursday, May 17, 2012

Selamat Hari Guru!

Salam and greetings.

Kalau ditanya apa cita-cita aku tika aku berusia 7 tahun, pasti tanpa lengah aku akan jawab "Doktor!" Tanpa mengetahui jerih payahnya menggalas beban seorang doktor, aku sentiasa yakin dengan jawapan aku. Bila usia menginjak remaja, bila ditanya apa yang ingin aku lakukan bila dah dewasa, aku dengan lebih yakin menjawab "Peguam!" Katanya, bila jadi peguam, sebelah kaki dah berada di neraka. Sejauh mana kebenaran kepada kata-kata tersebut, tidaklah aku tahu. Serius.

Akhirnya, lepas habis SPM, aku menjadi surirumah sepenuh masa. Tido - bangun tido - sidai baju - masak - amek adik balik sekolah - hantar adik pegi sekolah agama - tengok citer korea - tido dan kitaran hidup aku berputar pada paksi yang sama mengelilingi orbit kehidupan yang juga, sama. 12 Mac 2008, tarikh keramat, yang serius memutarkan kehidupan aku 360 darjah.

***
"Apa sebab Angah nak amek law?" betah ayah.
"Eeeee. Angah nak jadi peguam. Lagipun, Angah taknak jadi cikgu." Zulaikha mengesat airmata yang berlinangan di pipi. Kaki membentak, muka sememeh, merengek persis anak kecil tak dapat mainan.
"Tapi, Angah sorang je anak perempuan ibu dengan ayah. Jadi cikgu la. Kan senang." Ibu cuba memujuk.
"Taknak! Angah nak amek law jugak!" 
Berkeras.
"Okay. Macam ni la. Kalau Angah masuk maktab, ibu dengan ayah janji takkan halang Angah nak masuk debat."
Cuba berkompromi.
"Betul ni?"
Angguk. Serentak.
"Okay. Kalau Angah masuk maktab, jangan halang Angah nak masuk debat."

***
Cikgu? Tak pernah dalam senarai profesion yang aku impikan. Tak. Pernah. Serius. Ada jugak sorang dua kawan yang cakap aku sesuai jadi cikgu masa sekolah dulu. Kata mereka, aku pandai explain sampai orang faham, sesuai jadi cikgu. Tapi, aku akan terus mencebik lepas dengar diorang cakap macam tu. Mana mungkin aku jadi cikgu. Aku kan nak jadi peguam. Nak amek law. Dan memang nak jadi lawyer. Sudahnya, mampu jadi loyar buruk je. Kuikuikui. Okay tak lawak. =.=

Bila aku kata tak pernah, bukan bermaksud aku berlagak. Tak. Cuma, well... I know myself better kot (kononnya). Plus, aku rasa aku takde tokoh la nak jadi cikgu. Kata orang, apa pun yang kita buat, kalau kita letak hati dan jiwa kita dalam perbuatan tersebut, insyaAllah kita akan sukakannya. Kata orang... Tapi, acane dengan aku yang takde hati dan jiwa nak jadi cikgu ni? Acane dengan aku yang masuk maktab kerana menurut permintaan ibu dan ayah? Acane?

Haaa, lupalah tu. Bukan ke redha Allah terletak pada redha ibu ayah? Jadi, bila ibu dan ayah redha aku masuk maktab untuk jadi cikgu, maka hidup aku jadi mudah sebab Allah turut meredhai aku. What a great blessing!

Jadi, selepas 4 tahun aku berada di bumi Melaka untuk menuntut ilmu dalam perjalanan kemenjadian seorang lagi bakal guru, aku sedar satu perkara. Kalau kita salah, perkara pertama yang akan orang tanya adalah, "Sape yang ajar kau ha?" Kalau anak kita tak pandai, "Sape cikgu kau?" Kalau kita tak lulus periksa, "Cikgu la ni yang ajar tak betul." Haha. Begitu mudah kan kesalahan diletakkan pada seorang insan yang bergelar guru?

Teringat kata-kata Cikgu Add Maths aku masa form 4 dulu. Aku maseh ingat cikgu tu, aku panggil dia Cikgu Zura. Sporting habis. Dan comel. Katanya, "Penat tau jadi cikgu ni. Hari-hari macam rasa hilang je semangat bila budak tak faham apa yang kita ajar. Tapi, paling best masa Hari Guru. Rasa naik balik semangat tu." Masa tu, aku gelak je. Sebab mana ada terfikir aku akan jadi macam dia satu hari nanti.

p/s: Selamat Hari Guru buat semua yang telah mengajar diri ini. Terima kasih kerana sudi membentuk saya menjadi seperti apa yang saya jadi sekarang. Semoga menjadi pertimbangan yang memberatkan pada sebelah kanan. :)

Biasalah. Cikgu kan suka guna pen merah. Hiks.

5 comments:

Cikgu Iqmal said...

berBLOG jugak ye pendebat seorang ni! hee.. nice to meet you, and want to meet you again and again

Bella Bell said...

Tak pe. even ko tak dapat jadi lawyer pun, ko akan berjaya menghasilkan berjuta- juta lawyer. bukan setakat lawyer, doctor and polis pn ko boleh hasilkan. InsyaAllah..



well. kita kan cikgu :)

Bella Bell said...

eh lupa. SELAMAT HARI GURU ^__^v

bukan penggoda said...

Cikgu iqmal: want to meet me again and again? Amboi. Bunyi dah mcm angau je. Kahkah.

Bella: ya. Selamat hari guru jugak! :)

Carroll said...

Fuh pandai bedebat...