Monday, January 16, 2017

Aku ada pilihan ke? : Part 6~

"Weh Anum, aku rasa keliru la." ujarnya tetiba. Chopstick yang membelit megi kari diputar tanpa tujuan.

"Kau dah kenapa? Keliru pasal apa pulak ni?" Mangkuk megi kari bertukar tangan. "Bak sini aku makan sambil melayan kekeliruan kau." Haru punya budak. Pantang nampak megi, mesti nak disauknya.

"Kau ingat lagi tak mamat yang aku cerita kat kau haritu?"

"Mamat mana weh? Banyak sangatlah mamat kau ni. Aku pun dah keliru." Ketawanya memecah kebuntuan.

"Haaa! Aku ada satu idea!" Tempik Anum tiba-tiba.

Mataku dilirik sinis. "Apa aje la idea kau tu?

Anum sua mangkuk megi kembali kepadaku. Dia melompat dari katil menuju ke kerusi study. Kakinya disilakan. Cuba menyelesakan duduk.

"Cepatlah... Apa idea kau yang mantop lagi bernas tu?" Tanyaku tak sabar.

"Kau dah buat istikharah?"

Aku angguk lekas.

"Haaa kau tunggu jelah sampai dapat jawapan dari Tuhannnn yang Esaaa."

Pap! Aku lekas tampar betis Anum. Kurang hasemmm kau main-main eh aku tengah serius ni.

"Siot! Tu aku pun tahu. Dah hati aku yang tak tenang sekarang ni macam mana?"

Mengekek Anum ketawa. Suka benor dapat mengenakan aku la tu.

"Taklah weh. Aku rasa kan, apa kata kau list-kan pros and cons. Kalau kau ada lebih daripada sorang pilihan la. Yelah, kau kan hotsetap!" Usik Anum lagi.

"Tahik!"

Aku hantar satu jelingan maut.

"Malaslah nak cakap dengan kau." Aku habiskan suapan terakhir megi kari yang dah sejuk pun.

"Aku nak pergi basuh pinggan pastu terus balik bilik."

Anum lekas memaut lengan aku.

"Weh, rilek ah. Takkan gurau pun takleh?"

Aku tarik nafas panjang sambil berdecit menahan pedas. Boleh tahan pedas jugak megi ni.

"Hmmm bukan takleh. Boleh tu memang boleh tapi masalahnya sekarang ni, aku tengah serabut."

Tangannya diangkat tanda mengalah. "Okay kay, sorry kay. Kali ni aku serius." Dia beralih tempat ke katil pula.

"Malaslah. Aku chow dulu." Aku bingkas bangun dan tinggalkan Anum terpinga-pinga.



No comments: