Monday, April 27, 2015

Kasih ibu bawa ke syurga.

Assalamualaikum.

Malam semalam aku demam teruk. Dengan batuknya, badan panasnya, muntahnya, suami tiada di sisinya, so memang teruk la cerita dia. Biasanya bila aku demam, badan aku memang super panas dan ditambah pulak masa demam tu batuk, lagilah rasa macam nak mati. Seksa rasa macam masa nak bersalinkan Salsabeela. Amboi over kau nyah!

Aku ada satu habit bila demam - cari ibu. (Yelah, suami takde kan sekarang. Kalau ada, cari suami. Gitchew!) Tapi dari masa bujang kalau aku demam memang aku akan cari ibu dulu. So, dengan gigihnya aku dari bawah memanjat tangga ke bilik ibu mencari beliau. Masa tu ibu tengah tido.

"Ibu..." Panggilku dari jauh. Jauh tu adalah aku kat hujung tepi katil dekat dengan pintu tapi ibu tido another side of the bed. Langsung tak berdaya nak menapak lagi untuk gerakkan ibu. So, dengan suara serak dan tak larat sebab batuk, aku panggil lagi ibu sampai dia terjaga.

Ibu bukak mata dalam keadaan sedikit terperanjat. Aku terus cakap yang aku demam. Baby ada kat bawah tengah tido dalam buai. Ibu siap-siap dan turun bersamaku.

Aku terus masuk bilik dan terlantar atas katil. Ibu pun menyusulku dengan membawa semangkuk air asam jawa dan dilumurkan atas kepalaku untuk menyahhaba panas dalam badanku.

Dan-dan tu jugak la Salsabeela menangis mintak susu. Ibu la yg take over perananku dan uruskan Salsabeela. Sesekali aku dengar ibu cuba menenangkan anakku, "Sayang nekbu. Shhh shhh. Sayang-sayang nekbu. Ummi demam, sayang."

Ibu cepat-cepat buatkan susu untuk Salsabeela dan masuk ke bilik untuk bagi bekas in case aku muntah. Batuk punya batuk, muntah jugak akhirnya! Hamekkaw aku muntahkan balik bayam aku makan siang tadi. Malam tu aku tak makan pape lagi. So, lepas muntah barulah rasa lega sikit.

Banyak yang ibu uruskan bila setiap kali aku demam. Macam manalah aku agaknya kalau ibu tiada.

Terima kasih Allah atas pinjaman-Mu yang sangat berharga dan tidak ternilai - kasih seorang ibu.

P/s: Dalam sakit-sakit pun, bila dengar anak nanges, tetap tak tenteram rasanya. Itulah ibu/ummi.

Salsabeela sayang ummi dan nekbu! Muah ciked.


No comments: